اصول برگزاری وبینار webinar
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

آیا همه می‌توانند وبینار برگزار کنند؟

هرکسی که بداند webinar چیست و با شیوه برگزاری آن آشنایی داشته باشد، می‌تواند اقدام به برگزاری این رویدادها کند. البته قبل از برگزاری هر دوره مجازی، باید یک سری اصول را در نظر بگیرید تا بتوانید به شیوه‌ای کارآمد، یک وبینار کاربردی، تأثیرگذار و رضایت‌بخش برگزار کنید. اصولی که باید رعایت شوند به قرار زیر هستند:

  • تعیین هدف

نه تنها وبینار، بلکه هیچ کار دیگری را نیز نمی‌توان بدون هدف انجام داد. بنابراین باید قبل از برگزاری هر کلاس آنلاین، هدف خود را به درستی مشخص نمایید. شما در هر زمینه‌ای که اطلاعات به‌روز و جامع داشته باشید، می‌توانید همان را به عنوان هدف ارائه‌ی خود در نظر بگیرید.

اگر دانش و مهارت خاصی داشته باشید، آموزش آن به دیگران نیز هدف خوبی برای برگزاری وبینار است. تا زمانیکه هدف خود را به درستی انتخاب نکرده‌اید، نمی‌توانید به برگزاری رویداد آنلاین بپردازید؛ چراکه هیچکس وقت خود را بدون دنبال کردن یک موضوع خاص، برای شرکت در وبینار صرف نمی‌کند!

  • شرکت در سایر وبینارها

برای اینکه بدانید webinar چیست و شیوه صحیح برگزاری آن چگونه است، باید در وبینار سایر افراد شرکت کنید. آن‌گاه شیوه ارائه، موضوع‌هایی که انتخاب کرده‌اند، نحوه پرسش و پاسخ و دیگر گزینه‌های مهم در برگزاری رویداد را مورد الگو قرار داده و مطالب مهم را یادداشت کنید. شرکت در این کلاس‌ها به شما کمک می‌کند تا با کسب تجربه، بتوانید وبینارهای آتی خود را به شیوه‌ای صحیح و کارآمد برگزار نمایید.

  • تمرین، تمرین، تمرین

ممکن است تصور کنید چون در وبینار به‌صورت مجازی با مخاطبین‌تان در ارتباط هستید، لازم نیست اصول و شیوه ارائه حضوری را فرا بگیرید؛ اما این یک تصور کاملاً اشتباه است. چراکه مخاطبین هوشمند هستند و عدم تسلط شما بر موضوع را بلافاصله درک می‌کنند. پس بهتر است قبل از برگزاری وبینار، تصور کنید که می‌خواهید برای یک جمع بزرگ به‌صورت حضوری ارائه داشته باشید.

این تصور به شما کمک می‌کند تا تسلط خود را ارتقا داده و تپق‌های خود را به حداقل برسانید. بهبود شیوه بیان، فراگیری اصول سخنرانی، تسلط بر موضوعی که انتخاب کرده‌اید و توان پاسخگویی به سؤالات متعددی که ممکن است در حین برگزاری از شما پرسیده شود، باید مورد تمرین و تکرار قرار بگیرد. پس تمرین و تسلط را می‌توان مهم‌ترین ارکان برگزاری کلاس‌های آنلاین در نظر گرفت.

  • انتخاب یک برگزار کننده مناسب

ابزارها و برنامه‌های متنوعی برای برگزاری وبینار وجود دارد که شما می‌توانید برحسب معیارهای خود نمونه‌های داخلی یا خارجی این برگزارکننده‌ها را برای رویداد خود انتخاب کنید. ایسمینار و ایوند، نمونه‌های داخلی موفق برای برگزاری وبینار هستند که می‌توانید کلاس زنده خود را در بستر آن‌ها به نمایش بگذارید. اگر هم به هر دلیلی علاقه ندارید تا از نمونه‌های ایرانی استفاده کنید، ابزارهای خارجی که معرفی کردیم را برای رویداد خود در نظر بگیرید.

  • انتخاب زمان صحیح برگزاری

اگر ساعت برگزاری وبینار خود را به درستی انتخاب نکنید، ممکن است افراد نتوانند در آن حضور پیدا کنند. بنابراین باید زمانی را در نظر بگیرید که بیشتر افراد بتوانند در کلاس آنلاین شما حضور داشته باشند. دور ساعات اولیه صبح یا ساعات آخر شب را خط بکشید و سعی کنید کلاس خود را در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر برگزار کنید.

انتخاب یک زمان مناسب، تأثیر زیادی در موفقیت وبینار شما خواهد داشت. اگر افراد نتوانند در جلسات آنلاین حضور پیدا کنند و تعداد افراد در جلسه زنده کم باشد، افراد حس خوبی نسبت به آن جلسه نخواهند داشت. همیشه وبینارهایی که تعداد افراد آنلاین در آن‌ها زیاد است، با انرژي و تعامل بیشتری برگزار می‌شوند.

  • مدیریت آنلاین webinar

حتماً می‌پرسید که مدیریت آنلاین webinar چیست؟ باید بگویم که مدیریت جلسات آنلاین نیز به اندازه مدیریت کلاس‌های حضوری اهمیت دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

گاهی کل افراد حاضر در یک وبینار به‌صورت همزمان سؤالاتی را مطرح می‌کنند یا چند نفر با هم می‌خواهند که ارتباط تصویری یا صوتی برقرار کنند. شما به عنوان برگزار کننده یک رویداد، باید بتوانید تمام این موارد را مدیریت کرده و طوری رفتار کنید که تمام افراد از موضوعاتی که ارائه می‌کنید، نفع ببرند و راضی از جلسه شما خارج شوند.

آیا سرعت اینترنت در برگزاری وبینار تاثیر دارد؟

البته که هم سرعت اینترنت و هم پایداری آن در برگزاری وبينارها نقش بسیار مهمی دارد. اگر شما تصویر خود را در کلاس آنلاین‌تان نمایش ندهید و کاربران تنها پاورپوینت شما را ببینند، سرعت 512 Kbps کافی خواهد بود؛ اما اگر بخواهید فیلم پخش کنید تا مستقیما‌ً با مخاطبین خود در ارتباط باشید به سرعت 5Mbps نیاز خواهید داشت.

اگر اینترنت برگزار کننده سرعت کم یا قطعی داشته باشد، این مشکل تمام شرکت‌کنندگان را نیز درگیر خواهد کرد. بنابراین سرعت و پایداری اینترنت برگزارکننده یک وبينار از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که سرعت اینترنت کاربران یا شرکت‌کنندگان به این اندازه حساس نیست.

 

در واقع اگر شما برگزار کننده نیستید، با هر سرعت اینترنتی می‌توانید به وبينارهای مختلف وارد شوید. با توجه به اینکه در کل سرعت اینترنت در کشورمان تعریف چندانی ندارد، بیشتر مدرسین از اشتراک‌گذاری تصویر خود که حجم بیشتری می‌خواهد اجتناب کرده و برای ارائه خود تنها از پاورپوینت استفاده می‌کنند.

وبينارهای بسیار مشهوری توسط اشخاص شناخته شده در داخل کشور برگزار شده‌اند که تمام محتوای خود را به صورت پاورپوینت ارائه داده‌اند؛ به این‌صورت که شرکت‌کنندگان تنها به کمک اسلایدها و صدای مدرس با او در تعامل بوده‌اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 21 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست